Warsztaty: Metodologia teorii ugruntowanej (I)

Prowadzenie

dr hab. Marek Gorzko,
prof. Uniwersytetu Szczecińskiego

Opis warsztatów

Głównym celem warsztatów jest zapoznanie uczestników z podstawowymi procedurami analitycznymi składającymi się na proces badawczy w świetle założeń metodologii teorii ugruntowanej. Nacisk położony zostanie na doskonalenie umiejętności kodowania danych zarówno pozyskanych drogą wywiadu, jak i pochodzących z notatek z obserwacji oraz z innych materiałów.
Drugim obok kodowania zespołem procedur, który zostanie omówiony i „przećwiczony” (w ramach ograniczeń, jakie narzucają ramy czasowe warsztatów) – to procedury teoretycznego pobierania próbek.
Warsztaty są skierowane przede wszystkim do badaczy rozpoczynających stosowanie procedur metodologii teorii ugruntowanej. Będą realizowane w formie krótkich omówień wprowadzających poszczególne technik analityczne (zagadnienia), następnie samodzielnej pracy uczestników nad danymi (przygotowanymi przez prowadzącego) i grupowej dyskusji nad efektami zabiegów analitycznych. Podczas warsztatów zostaną podjęte próby wyzyskania zalecanych przez klasyków teorii ugruntowanej technik wspomagania wrażliwości teoretycznej.
Założeniem warsztatów jest prześledzenie całości procesu badawczego – temu będzie podporządkowana kolejność i logika proponowanych ćwiczeń.

Umiejętności i kompetencje nabyte w trakcie warsztatów

Warsztaty powinny przynieść w efekcie wzrost metodologicznej świadomości podejmowanych działań badawczych oraz zachęcić do pracy zespołowej przy analizie danych. Powinny także uwrażliwić na kompleksowość czynności analitycznych w obrębie metodologii teorii ugruntowanej.

Treść warsztatów

Zagadnienia omawiane/ćwiczone podczas warsztatów:
1. Różne style kodowania w tradycji metodologicznej teorii ugruntowanej (A. Strauss i J. Corbin, B. Glaser, K. Charmaz, A. Clarke)
2. Procedury kodowania otwartego
3. Techniki wspomagania wrażliwości teoretycznej (A. Strauss)
4. Kodowanie zogniskowane i selektywne (A. Strauss)
5. „Paradygmat kodowania” i „Macierz warunków i konsekwencji” – problemy z ich stosowaniem
6. Rodziny kodów teoretycznych – B. Glaser
7. Kategoria centralna
8. Pisanie not teoretycznych. „Sortowanie teoretyczne”
9. Praca z diagramami. Reprezentacje graficzne
10. Teoretyczne pobieranie próbek. Problemy nasycenia teoretycznego. Kwestia reprezentatywności

Wymagania wstępne oraz przewidywana liczba uczestników

Osoby, które chciałyby wziąć udział w warsztacie powinny posiadać wiedzę dotyczącą metod badań jakościowych z uwzględnieniem metodologii teorii ugruntowanej. Liczba uczestników warsztatu to maksymalnie 12 osób.

Ostrzeżenie

Nawet wierne zastosowanie procedur nie zapewnia sukcesu teoretycznego. Czasem bywa wręcz przeciwnie! Proces badawczy posiada ponadto wewnętrzną dynamikę niemożliwą do pełnego odzwierciedlenia w formule warsztatów. Może ją też zakłócić dynamika pracy grupowej.

 

Zgłoszenie na warsztaty
Lista warsztatów
Opis warsztatów (wersja do wydruku): pobierz PDF