Warsztaty: Metodologia teorii ugruntowanej (2) Metoda ciągłego porównywania i teoretyczne nasycenie

Prowadzenie

dr Łukasz Marciniak,
Uniwersytet Łódzki

Opis warsztatów

Głównym celem warsztatów jest zapoznanie uczestników z metodą ciągłego porównywania oraz osiągania nasycenia teoretycznego zgodnie z założeniami metodologii teorii ugruntowanej. Nacisk położony zostanie na doskonalenie umiejętności projektowania procesu badawczego opierającego się na schemacie generowania kategorii, kodowania danych wyższego stopnia oraz zasad osiągania spoistości teoretycznej tworzonej konceptualizacji.
Warsztaty są skierowane przede wszystkim do badaczy stawiających już pierwsze kroki w zakresie stosowania metodologii teorii ugruntowanej i podejmujących już pierwsze próby zbierania i analizy danych w oparciu o techniki kodowania. Zakres merytoryczny warsztatów koncentrować będzie się na technikach i zasadach wspólnych różnym podejściom w ramach metodologii teorii ugruntowanej, choć wielokrotnie dokonywane będą rozróżnienia klasycznych, deskryptywnych i konstruktywistycznych szkół metodologicznych.

Umiejętności i kompetencje nabyte w trakcie warsztatów

Uczestnicy przećwiczą poszczególne rodzaje kodowania, stosowania narzędzi analitycznych, tworzenia strategii badawczej. Poznają założenia teoretycznego nasycenia oraz spoistości teoretycznej, doświadczą różnych wariantów konceptualizacji, wybierając najwłaściwsze pod względem wymogów metodologii teorii ugruntowanej. Uczestnicy rozwiną ponadto wrażliwość i świadomość badawczą, dostrzegając konsekwencje własnych wyborów metodologicznych.

Treść warsztatów

Zagadnienia omawiane/ćwiczone podczas warsztatów:
1. Podstawowe założenia metodologii teorii ugruntowanej
2. Porównywanie jako podejście poznawcze
3. Odmiany ciągłego porównywania:
    a. Kontrastowanie
    b. Wymiarowanie
    c. Wypełnianie kategorii
4. Wspomaganie ciągłego porównywania:
    a. Poziomy kodowania
    b. Sortowanie
c. Teoretyczne pobieranie próbek
    d. Wizualizacja
5. Kontekst i wzorzec w analizie danych
6. Teoretyczne nasycenie i jego osiąganie:
    a. Na poziomie kodowania
    b. Na poziomie hipotez
    c. Na poziomie teorii

 

Lista warsztatów
Opis warsztatów (wersja do wydruku): pobierz PDF